Оновлення підходів до організації занять з розвитку
мовлення дітей потребує й оновлення засобів і методів розвитку мовлення дітей.
Традиційні методи не втратили своєї актуальності. Змінилися не самі
методи, а характер їх використання, позиції педагога і дітей у процесі їх
застосовування. Так, науковці рекомендують віддавати перевагу використанню
творчих мовленнєвих завдань і вправ, реалізації принципу багатоваріантності у
процесі їх розв'язання. Водночас з'явились інноваційні методи і
засоби розвитку мовлення дошкільників, серед яких побудова заняття у
вигляді словесних подорожей у світ казки, фантазії, природи, мистецтва, звуків,
фарб, книги тощо. Такі заняття можна проводити як у формі діалогу, так і у
формі полілогу.
Полілог як
один з ефективних методів мовленнєвої роботи
Полілог - дискусійна не репродуктивна бесіда
трьох і більше учасників, спільний пошук відповідей на проблемні запитання у
процесі обговорення. Кожен учасник полілогу має рівні права, зокрема й основне
право - право помилитися, усвідомити свою помилку та виправити її самостійно. У
репродуктивній бесіді (основній формі діалогу з дітьми в дошкільному закладі),
коли відповіді майже на всі запитання уже відомі, а потрібно виявити лише, як
діти засвоїли матеріал, вихователь виконує роль ведучого, а у полілозі він -
режисер.
Кожен учасник полілогу має право висловлювати і
обстоювати власну думку, навіть якщо вона не збігається із загальною,
традиційною. Будь-яка відповідь приймається як можлива, як варіант розв'язання
проблеми. Вихователю, як авторитетній особі після завершення розмови, слід
аргументовано висловити свою позицію. Діти при цьому можуть або залишитися при
своїй думці, або прислухатися до думки поважної досвідченої людини. Зазвичай
діти приймають позицію вихователя, однак тепер це вже не нав'язана думка, а
власне рішення. Така форма спілкування і навчання сприяє:
- формуванню в дітей
прагнення мати власну думку, звички самостійно мислити;
- розвитку здібностей (формулювати та аргументувати
свою думку, висловлювати думки найдоцільнішими способами, обстоювати власну
позицію відповідно до вікових можливостей).
Полілог - один з методів розвитку словесної
творчості дітей у процесі пізнавальної діяльності. Важливою організаційною
умовою для полілогу є спілкування «очі в очі», що передбачає розташування дітей
у колі, на одному рівні з дорослим із метою створення довірливої атмосфери та
забезпечення участі кожного в обговоренні. Полілог використовують як на
заняттях з розвитку мовлення, так і на інших заняттях.
Індивідуальна
мовленнєва робота поза межами організованого навчання.
Нині освітній процес зорієнтований на скорочення часу,
відведеного для організованого фронтального навчання на заняттях, на користь
збільшення часу на особистісне самовизначення дитини в умовах розвивального
середовища. Отож і робота з розвитку мовлення має вийти за межі організованого
навчання і набути різних індивідуальних форм.
Метою індивідуальної мовленнєвої роботи є закріплення
мовленнєвих умінь і навичок, яких діти набули на заняттях.
Так, за потреби в постановці певного звука, показу
його артикуляції та закріплення вимови в чистомовці, скоромовці, іншій
мовленнєвій діяльності, індивідуальну роботу з тією самою дитиною проводять
кілька разів на тиждень, допоки не зникне мовленнєва вада.
У процесі самостійної пізнавальної, художньої,
театральної або фізичної діяльності реалізують ті самі завдання з розвитку
мовлення дітей, що й на заняттях, і ті, які складно успішно розв'язувати на
заняттях. Тож у повсякденні відбувається подальший розвиток усного мовлення.
Мовленнєва
компетенція дитини - це
вміння адекватно й доречно спілкуватися рідною мовою в конкретних ситуаціях
(висловлювати свої думки, бажання, наміри, прохання тощо), використовувати для
цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби
виразності мовлення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий