«Ефективність використання мнемотехнічних методів і прийомів для здійснення компетентнісного підходу в умовах сучасної дошкільної освіти»
вихователя
Балабинського КДНЗ «Теремок» Ставецької Світлани.
Сучасні
вимоги європейського рівня розвитку освіти сприяють вільному вибору засобів
навчання та максимальній самореалізації в умовах психологічного комфорту.
Актуальною проблемою психолого -
педагогічної науки стають методики ефективного засвоєння різноманітної
інформації. Одним із найефективніших методів є застосування мнемотехнічних методів
запам’ятовування, що дозволить
оптимізувати процес навчання.
Мнемотехніка значно підвищить здатність до навчання
будь-яких дисциплін і дасть можливість не відставати від технічного прогресу.
Вона належить до здоров’язбережувальної технології, що забезпечує оптимізацію
розумової діяльності в умовах сучасної освіти.
Мнемотехніка – це процес засвоєння нової
інформації за допомогою спеціальних методів і прийомів. Це нова освітня
технологія, що допомагає кожній дитині комфортно та легко здобувати знання у
будь-якому віці.
Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні
навчальні та виховні завдання:
- розширюються творчі можливості дитини, завдяки
гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення)
півкулі головного мозку;
- формується вміння ефективно і самостійно
вчитися;
- підвищується самооцінка дитини завдяки
результативності у навчанні;
- зменшуються стреси від навчання;
- збільшується навчальна мотивація, а з нею
успіхи;
- звільняється час від запам’ятовування для
продуктивної та творчої роботи;
- розвиток образної пам’яті допомагає сприймати
навколишній світ у всій красі;
- дитина стає більш самостійною в інтелектуальній
та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі;
- активізація внутрішніх механізмів засобами мнемотехнології.
Прийоми мнемотехніки полегшують запам’ятовування дітьми
нової інформації та збільшують
обсяг пам’яті шляхом утворення додаткових асоціацій.
Застосування різних прийомів
мнемотехніки на заняттях з математики.
Проведення
занять з
елементами використанням технологій
мнемотехніки дають дітям можливість набувати різні компетенції:
1. Комунікативні
(вміння спілкуватися з однолітками та вихователем);
2. Організаційні (уміння самостійно організовувати навчальний
процес з
обробки, зберігання та відтворення інформації);
3. Творчі ( самоаналіз, порівняння
результатів, самовдосконалення при
застосуванні різних видів творчої діяльності, гри.)
4. Психологічні
( подолання хвилювання, уникнення стресової ситуації під час відповіді,
розвиток впевненості у власних
силах )
5. Освітні
( формування вмінь та навичок з
різних предметів)
Щоб активізувати пізнавальну діяльність дитини під час усної лічби
необхідно збагачувати зміст і форми роботи елементами цікавого.
На заняттях вихователь використовує різні прийоми і методи
мнемотехніки:
ü цифрообрази;
ü ефект присутності;
ü віршовані задачі;
ü змагання;
ü порядкова система.
Використання мнемосхем допомагає
дітям зрозуміти сенс і значення арифметичних дій, формує узагальнене вміння
аналізувати і вирішувати завдання. Дитина може не тільки намалювати конкретну
задачу, а й скласти, змінюючи сюжет, численні завдання, відповідні даної
абстрактної схеми.
Заміщення - це дія, для якого характерне використання
індивідуальних замінників. В математиці свої замінники - це точки, фігури,
цифри. Спеціальними значками позначаються такі властивості предметів, як колір,
форма, розмір, товщина. Символіка використовується і для заміщення відносин:
рівність-нерівність, більше-менше, порядок проходження, відповідність, логічне
заперечення.
Кодування - відтворення будь-якого змісту в
знаковій символічної формі. Це свого роду переклад на «іншу мову». А щоб
перевести текст, фразу на іншу мову, треба знати «алфавіт» цієї мови, а також
правила поєднання «букв».
З дітьми проводжу
рухливу ігрову вправу «Упізнай
цифрообраз». Згідно з правилами, до кожного цифрообразу підбирається
відповідний жест чи рух, який при називанні цифри чи цифрообразу діти їх
відтворюють.
"Цифрообраз" – це прийом, при якому цифрову інформацію,
що запам'ятовується, асоціативно пов’язують з певними образами або системами
образів.
Прийом “Цифрообраз” впроваджую в педагогічну діяльність під час вивчення цифр Наприклад:
цифрі 1 - відповідає образ олівця, цифрі 2 - турботливої ластівки, 3 -
лисички-сестрички, 4 - затишної хатинки, 5 - запашного яблука, 6 - голосного
чайника, 7 - працьовитого молотка, 8 - швидкісної машини, 9 - веселого кита, 0
- яскравого сонечка. Обов'язковим моментом ефективного засвоєння складу числа
є рефлекторне перетворення цифр у дані образи і навпаки.
Для
закріплення знань з теми додавання й віднімання
вихователь використовує цікаву гру
"Найшвидший поштар", що в групі діти всі знають і з
величезним задоволенням виконують
Метод"Порядкова система" - це метод,призначений для
запам’ятовування інформаційних одиниць разом з їх порядковим номером через
використання спеціально дібраної системи образів.
Ці ігри прості, але
вони дають можливість в ігровій формі повторити додавання й віднімання, внести
в заняття елементи змагання, що ще більше сприяє активізації діяльності дітей,
зобов'язує їх бути більш уважними, зібраними, метикованими.
Дітям пропонуються
ребуси, задачі у віршах або вихователь у
ситуацію занять вводить героїв дитячих казок, від імені яких пропонуються різні завдання математичного характеру.
У
процесі заняття необхідно забезпечити диференційований підхід, враховуючи
особливості окремих дітей, тому що запропоновані на них запитання й
завдання можуть бути скерованими на
виховання уваги, пам’яті, на знання чисел,
розширення загального світогляду, прищеплення інтересу до розв’язання
задач.
З величезною цікавістю й задоволенням діти беруться
розгадувати прості ребуси. Варто пропонувати не будь – які ребуси, а тільки ті, що мають визначений зв’язок з
математикою або в їх зображенні є математичні знаки, або у відповідях
зашифровано математичні терміни, або має місце і перша, і друга ознаки одночасно. Ребуси можна
раніше зобразити на аркушах паперу, тоді в будь - який час вихователь зможе
запропонувати їх дітям для відгадування.
Систематично проводяться хвилини цікавої математики проводяться. Вони
можуть плануватися вихователем у зв’язку з поставленою метою, наприклад,
викликати у дітей інтерес до математики. Діти завжди з зацікавленням відгадують
загадки користуючись кінестетичною пам’яттю, пам’яттю
на рухи та відчуття. Тут, також, слід звернути увагу на те, що в них
мають бути якісь математичні елементи. Частіше всього це є число, що
утримується в загадці і служить однією із ознак, за якою відбувається шукання
відповіді на цю загадку. В інших загадках можуть бути математичні відношення
(рівність, більше, менше) або відповіддю служить термін пов’язаний із
математикою.
Метод трансформації – це метод чіткої
взаємодії логіки та уяви. Цей метод є одним із авторських методів
засновника школи "Ейдетика" І. Ю. Матюгіна. За допомогою логіки
знаходимо потрібні цифри в пропонованому прикладі. Потім за допомогою уяви
трансформуємо в потрібний образ. Метод трансформації розвиває просторову уяву, дозволяє
при вивченні об’єктів перетворювати їх на інші за значенням та образом, що
легші для запам’ятовування. Образ, наприклад яблука ми можемо трансформувати в
будь – яку цифру.
«Арифметичний квач».
У вільні
хвилини, під час перерви ми з дітьми також граємося. В прості дитячі
ігри-забави вношу елементи математики. Наприклад, можна провести з невеликою
групою дітей гру «Арифметичний квач». Беручи участь у грі, діти закріплюють у
пам’яті склад числа 10. Умови гри: діти стають у коло. Один учень є ведучим і
стає в центрі кола. У дітей прикріплені на грудях картки з числами від 0 до 10.
Дитина – ведучий голосно називає число, наприклад, 8. Тоді дитина, яка стоїть в колі і має число 8,
оббігає коло, щоб доторкнутися до дитни з числом 2, що доповнює 8 до 10. Щоб не
датися, коли його “заквачують”, дитина з 2 повинен швидко здогадатися, що його
число є доповненням до 10, оббігти коло, втікаючи від дитини з 8, і стати на
своє місце.
Обчислювальні ланцюжки (різновид
математичних диктантів)
Для
запам'ятовування цифр рекомендують користуватися асоціативним рядом. Ці вправи
мнемотехніки найбільш корисні для дітей. Наприклад, цифра «2» схожа за формою на
лебедя – ось і асоціативна ланцюжок, що дозволяє укласти в голові правильне
написання. Як тільки вдасться запам'ятати сто образів, що описують сто чисел,
далі вже вийде вибирати будь-які образи з пам'яті для опису різних чисел, якої
б довжини вони ні були.
Математичні лабіринти.
Пропоную дітям для активізації
навичок усних обчислень, бо цей вид роботи розвиває в дошкільників увагу,
зорову пам’ять, критичне та логічне мислення.
Необхідно чергувати різні типи
завдань. Починати потрібно із легких,
враховуючи здібності й темперамент кожного учня, продумуючи варіанти однієї й
тієї ж вправи.
Прийоми
і методи мнемотехніки відіграють важливу роль у прищеплюванні й підвищенні в дітей
пізнавального інтересу до занять математики, як однієї з найважливіших мотивів навчально-пізнавальної
діяльності, розвитку логічного мислення та розвитку особистісних якостей
дитини.
У логопедичній роботі
мнемотехніка виступає як певний метод пізнання, з одного боку, а з іншого – як
програма для сприйняття, осмислення та аналізу нових явищ.
Перше, де починаємо
використовувати мнемотехніку, а саме метод «Перетворення»,
прийом аналогії за формою та за рухом – це проведення артикуляційної гімнастики
за допомогою так званих мнемоквадратів.
При складанні речень, описах
предметів та істот, вивченні та запам’ятовуванні чистомовок, загадок та віршів
у дітей із мовленнєвими порушення також виникають труднощі. Значно полегшують
ці процеси низка мнемотехнічних прийомів («Піктограма», «Першої букви»,
«Трансформація», «Матриця» тощо). Суть полягає в тому, що на кожне слово або
маленьке словосполучення добирається картинка – зображення таким чином, щоб
весь текст замальовувався графічно – складається мнемо-таблиця.
Використання
мнемотехніки є доцільним на музичних заняттях. Вона допомагає дітям легше
сприйняти літературний текст пісень, забавлянок, потішок через зорову пам`ять.
Прийоми мнемотехніки
використовуються у повсякденному житті. Для вивчення правил особистої гігієни
використовуються мнемотаблиці.
Збираючи
дітей на прогулянку з молодшого віку
використовується алгоритм одягання. А
для закріплення правил виходу на прогулянку використовуюся мнемо таблиці.
Таким чином, застосування мнемотехніки дозволяє безпомилково запам’ятовувати будь-яку
точну інформацію, яка вважається важкою для запам’ятовування, а також
сприяє підготовці дошкільників до діяльності в умовах сучасного
інформаційного суспільства.
Результативність. В
результаті проведеної систематичної роботи у вихованців намітилася позитивна
динаміка у навчанні .
Використання методів та прийомів мнемотехніки сприяли формуванню у дітей
бажання і навичок самостійного розповідання, розширенню кола знань про
навколишній світ, активізації словникового запасу, підвищенню в дітей пізнавального
інтересу до занять з математики. Більшість дітей стали краще усвідомлювати
структуру, тобто композиційну будову зв'язного висловлювання (початок,
середина, кінець), легше сприймати і переробляти зорову інформацію, зберігати
її в пам'яті і відтворювати, правильно пов'язувати сюжет, вибудовувати між
собою частини сюжету і передавати послідовно готовий текст без допомоги
вихователя, навчилися самостійно складати мнемотаблиці, складати за ними
описові і розповідні розповіді, підвищилася пізнавальна активність дітей, діти
стали більш самостійними.
Практика
використання даного досвіду в системі роботи показала значні позитивні зміни,
що дозволяють говорити про доцільність використання даного досвіду в роботі.
Завдяки використанню мнемотехніки, цілеспрямованій роботі, а також високим компенсаторним
можливостям дітей, планка сформованості їх піднялася значно високо, результати
покращилися.
Комментариев нет:
Отправить комментарий