Знайомтеся - досвіт роботи вихователя Балабинського КДНЗ "Теремок" Юлії Левадної «Формування шкільної зрілості у
старших дошкільників в умовах Нової української школи шляхом впровадження
освітньої програми «Впевнений старт»
Метою досвіту було узагальнити методичний матеріал
відповідно програми «Впевнений старт», яка спрямовує роботу педагогів на
особистісно-орієнтовну модель навчання, розвиток критичного мислення у дітей,
інтеграцію освітніх напрямків; розвиток дитини відповідно до її вікових та
індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб; формування
загальнолюдських цінностей; підтримка життєвого оптимізму; розвиток
самостійності; створення умов для формування у дітей старшого дошкільного віку
«дошкільної зрілості», як підґрунтя готовності дітей старшого дошкільного віку
до шкільного життя; реалізація спільних планів заходів щодо забезпечення
наступності між закладами дошкільної освіти та
загальноосвітньою школою; розширення фахових знань педагогів, впровадження в
освітній процес технології проектної діяльності; оновлення предметно-розвивального середовища в старших групах ЗДО; реалізація
інтерактивних форм взаємодії з батьками й громадськістю.
Актуальність.
Підготовка дітей старшого дошкільного
віку до навчання в Новій українській школі.
Головна
ідея Нової української школи – компетентнісне навчання. Це означає, що
учні не просто будуть набувати знання, а вчитимуться використовувати їх на
практиці й опановуватимуть навички. Компетентність – це динамічна комбінація
знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, особистих
якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити
професійну та подальшу навчальну діяльність.
У Базовому
компоненті дошкільної освіти визначається пріоритетність компетентнісного
підходу до розв’язання основних завдань дошкільної та початкової ланок освіти.
Цей документ покликаний забезпечити поетапне становлення дитячої особистості,
її фізичний, пізнавальний, соціальний, естетичний розвиток, набуття ним певного
практичного досвіду, необхідного для використання у майбутньому житті.
Наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до
нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. З одного боку,
вона передбачає спрямованість освітньої роботи в закладі дошкільної
освіти на вимоги, які будуть пред’явлені дітям в школі, а з іншого — на опору
вчителя, на досягнутий старшими дошкільниками рівень розвитку; на здобуті в
закладі дошкільної освіти та сім’ї знань, навичок і досвіду дітей; на активне
використання їх у освітньому процесі.
Головною
умовою забезпечення наступності у вихованні і навчанні є спрямованість
освітнього процесу закладу дошкільної освіти і початкової школи на всебічний
розвиток особистості дитини. З огляду на це необхідний зв’язок програм, методів
і форм навчання в закладі дошкільної освіти та початкової школи. Тільки
зацікавленість обох сторін, зробить перехід з закладу дошкільної освіти до
початкової школи безболісним і успішним для дитини.
Завдання.
1. Організувати освітній процес з урахуванням
індивідуальних вікових і психологічних особливостей кожної дитини.
2. Створити предметно-розвивальне середовище для
ознайомлення дітей зі школою.
3. Виявити у дітей старшого дошкільного віку
сформованість навчальних навичок та вмінь, оцінити їх емоційне ставлення до
майбутнього процесу в школі.
4. Створювати умови для активної співпраці з
дітьми, спрямованої на всебічний розвиток дитини.
5. Забезпечувати умови безболісної адаптації
першокласника.
6. Створити психологічний комфорт під час
перебування дитини в навчальному закладі, передумов для кращого входження в
повноцінну освітню діяльність.
7. Створити умови для підвищення особистісної
компетенції батьків у питанні формування у дітей позитивної мотиваційної
готовності до шкільного життя; залучити батьків взяти участь у проекті.
8. Надання допомоги сім’ї в новій ситуації, що
виникає при підготовці до навчання в школі і при вступі дитини до школи.
Реалізація принципу неперервності освіти
має починатися з забезпечення наступності між першими її сходинками –
дошкільною і початковою ланками. Забезпечення перспективності та наступності
взаємодії між дошкільною та початковою освітою утворює простір для реалізації в
педагогічному процесі закладу дошкільної освіти і початкової школи єдиної,
динамічної та перспективної системи, спрямованої на розвиток, виховання і
навчання старших дошкільників і молодших школярів. Ще більш актуальним питання
наступності є у період реформування
освітньої галузі відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері
реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до
2029 року.
Для реалізації державної політики
в галузі дошкільної освіти, з урахуванням всіх вимог сьогодення, Міністерством
освіти і науки України розроблено наукову програму «Впевнений старт».
Це якісно новий документ,
розроблений для забезпечення успішного розвитку дитини на передшкільному етапі життя, окреслює оптимальний комплекс розвивальних,
виховних, навчальних функцій і змістових напрямів організації життєдіяльності в
межах вікової компетентності дітей старшого дошкільного віку. Матеріал
програми узгоджений із положеннями Базового компонента дошкільної освіти, він сприятиме
створенню фундаменту успішності дитини в умовах нової української школи та
спрямований на реалізацію особистісно орієнтованої моделі освітнього процесу.
Оновлена
програма
- містить чітко визначені та структуровані
освітні завдання;
- передбачає свободу професійній
діяльності вихователя у виборі форм,
методів, засобів реалізації освітньої програми;
- передбачає сучасний формат організації життєвого простору дитини.
- результатозорієнтована;
- передбачає широкі можливості для активної співпраці з батьками;
- розроблено повний комплект навчально-методичного забезпечення
Переваги
комплекту «Впевнений старт»
1. Цілісність
навчально-методичного комплекту(програма + Книга Вихователя + Книга Дошкільника + Альбом + Портал + Книга
Батьків)
2. Книга Вихователя – це
планово-звітний документ
3. Зручність використання
4. Структурованість інформації
5. Можливість працювати педагогам
різного кваліфікаційного рівня
6. Комплект працює на соціальну
групу (педагоги, батьки і діти)
7. На демо-версії порталу vstart.com.ua є
відеопоради для проведення занять, додаткові матеріали
8. Відео-котент для педагогів та
батьків (допомога у здійсненні просвітницької роботи)
Головною метою програми , є:
формування необхідного рівня готовності до школи;
забезпечення формування ціннісного ставлення до себе;
забезпечення шкільно – значущих психофізіологічних функцій;
формування моральних якостей, вміння адаптуватись в новому середовищі;
розвиток пізнавальної активності та основ логіки;
мовленнєвий розвиток;
вдосконалення фонематичного слуху;
розвиток артикуляційного апарату, вдосконалення звуковимови;
формування навичок читання;
розвиток математичних умінь.
Створення умов для успішної адаптації дитини до умов шкільного життя
також є метою програми.
Програма «Впевнений старт»
для дітей 5-річного віку достатньо складна. Всі ті завдання, які раніше стояли
у підготовчій групі ми повинні опанувати з дітьми старшої групи. Але сучасні
діти – це теж не ті діти, що були 10 років тому. Вони швидко все
запам’ятовують, опановують комп’ютери, їм потрібно увесь час щось нове і
цікаве, інакше і слухати не будуть вихователя, бо більшість із них
гіперактивні, непосидючі. Тому Програма «Впевнений старт» і розрахована на
сучасних дітей, які можуть засвоїти набагато більше знань.
Тому сьогодні в умовах впровадження Нової української школи перед нами стоїть
завдання – забезпечення наступності між усіма ланками освіти, зокрема,
між дошкільними і початковими ланками освіти. І, в залежності від того,
наскільки батьківська громадськість, педагоги, зможуть підготувати, правильно
адаптувати дитину до нового періоду її життя(від періоду дошкільного дитинства
до шкільного навчання) – буде закладатися успішне підгрунття до подальшого
навчання і до враження взагалі дитини від навчання, від шкільного життя.
Реалізація програми «Впевнений старт» передбачає діяльнісний підхід, забезпечує
формування психологічної зрілості, життєвих компетентностей і готовності до
систематичного навчання в Новій українській школі старшого дошкільника.
Провідними для старшого дошкільного віку залишаються комунікативна
(спілкування з однолітками та дорослими), здоров’язберігальна,
пізнавально-дослідницька, мовленнєва, ігрова, художньо-естетична,
господарсько-побутова (трудова) діяльність.
Освітні завдання програми:
розвивальні,
виховні, навчальні.
Працюючи за програмою педагоги формують
в дітей позитивні ровесницькі взаємини, організовують спільні
конструктивні розмови, ігри, навчають вмінню не лише слухати, а чути,
співпереживати, включатися, реагувати, запитувати, підтримувати пропозиції
однолітків та відстоювати свою особисту позицію. Упродовж дня діти мають
можливість не лише брати участь в організованих формах групового навчання, а й
самовизначатися в різних видах активності, діючи одноосібно чи в командах.
Різні моменти дня наповнені значними для дітей традиціями і ритуалами: «Ранкове
коло», «Спільне коло», «Вечірнє коло». Особливе місце займають незвичні
та цікаві для дітей соціально-ігрові проекти «Створюємо музей»,
«Готуємо смачну піцу», «Йдемо в похід» та інші, де у вихованців повною мірою
можуть розкритися інтереси, таланти і здібності.
Специфічні
дитячі види діяльності - ігрова, пізнавальна, художньо-образна, надають дітям
безцінну розвивальну практику.
Успішність виконання даної програми залежить
від об’єднання зусиль педагогів і сім’ї.
У Програмі «Впевнений старт»
вперше сім’ю визнано основною соціальною інституцією, відповідальною за якісну
підготовку дітей до оволодіння життєвою компетенцією. Тому тільки спільні
зусилля дошкільного закладу, сім’ї та школи приведуть до бажаного результату –
якісної підготовки до шкільного життя і зроблять перехід до шкільного навчання
безболісним і успішним для дитини.
Різні моменти дня «Ранкове коло», «Спільне коло», «Вечірнє коло» наповнені
значними для дітей традиціями і ритуалами: «Особливе місце займають
незвичні та цікаві для дітей соціально-ігрові проекти «Створюємо
музей», «Готуємо смачну піцу», «Йдемо в похід» та інші, де у вихованців повною
мірою можуть розкритися інтереси, таланти і здібності.
Свою роботу щодня вихователі
розпочинають із ранкової зустрічі Ранкова зустріч- це запланований структурований збір,
який займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності групи, де панує
атмосфера піклування та відповідальності. Вона створює позитивну атмосферу у групі на весь день
перебування дітей у дитячому садку, дає вихователю можливість навчити дітей
взаємній повазі та доброму ставленню один до одного, сприяє формуванню в групі
цілісного колективу.
Тривалість ранкової
зустрічі визначається віковою групою. Вона не повинна бути занадто довгою, в
середньому - це 20-25 хв.
Чотири основні компоненти ранкової
зустрічі:
Ø
вітання;
Ø
обмін інформацією;
Ø групове заняття;
Ø
планування робочого дня.
Вітання - вихованці разом із вихователем (ассистентом вихователя, якщо він є) розміщуються в
колі. Ранкове коло в кожній із
груп містить певні ритуали, які відбуваються в ігровій формі. Заходячи до
групи, кожна дитина за допомогою відповідного малюнка обирає вид привітання з
вихователем та дітьми (обійми, потискання рук, словесне вітання та інші).
Обмін інформацією – другий компонент ранкової
зустрічі.
Практика обміну інформацією – це найважливіший компонент
ранкової зустрічі. Під час обміну інформацією діти висловлюють свої ідеї, стурбованість, досвід,
почуття, а також обмінюються важливими для них речами. Інші діти ставлять
запитання або коментують. Особа, яка висловлює свої думками, відповідає на
запитання. Таким чином діти дізнаються про інших і надають можливість іншим
краще пізнати себе.
Групове заняття – третій компонент ранкової
зустрічі, що розпочинається після спокійного періоду обміркування інформації. У
групі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в
іграх, коротких і швидких заняттях. Ігри
та заняття, позбавлені елементів суперництва та кооперативні за суттю,
ураховують індивідуальний рівень розвитку в учасників певних навичок. Такі
групові заняття здебільшого пов’язані з навчальною програмою чи темою, яка в
цей час вивчається у групі
Спільне коло - це час занять,
ігор, самостійної діяльності. Під час
яких вивчається певна
тема яка містить в собі серію
інтегрованих занять, мета яких досягається через призму дидактичних, рухливих,
музичних та інших видів ігор.
Вечірнє коло містить не менш цікаві для дітей
ритуали, а ігри спрямовані на розвиток мовленнєвої компетентності дошкільника:
«Продовж речення» (сьогодні був цікавий день, тому що… або сьогодні я дізнався
про…, бути здоровим – це…), «Передбачення» (що чекає на вас завтра?), «Коло
мандрівок» і т.д. А також обов’язковим є ритуал опускання Сонечка, що
символізує закінчення цікавого та насиченого подіями та іграми дня.
Висновки.
Реалізацію освітньої програми
зможе здійснити кожен вихователь, незалежно від рівня його
професійно-методичної компетентності. Зокрема, вихователь-початківець
буде йти репродуктивним шляхом реалізації завдань освітньої програми.
Вихователь-пошуковець знайде спосіб варіації запропонованого
авторами матеріалу. Вихователь-майстер реалізує завдання за
блочно-тематичною картою та доповнить зміст майстерними
«рецептами», а вихователь-новатор запропонує свій
зміст, форми, методи і прийоми щодо організації інформаційного дня
старшого дошкільника та поділиться власними доробками з колегами.
Результативність досвіду Левадної Ю.В.
перевірена в процесі практичної діяльності і підтверджена позитивними
показниками в роботі.
Педагоги дошкільного закладу захоплено спостерігати за
методами та методичними прийомами, які використовує Юлія Вікторівна . Педагог ніколи не зупиняється на досягнутому,
високе почуття відповідальності веде її до самовдосконалення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий