Через
виховання дитини можна вплинути на її батьків, залучити їх до спільної роботи в
опановуванні тих чи тих знань.
юдина є невіддільною частиною природи, якій вона зобов’язана насамперед
своїм життям. І хоча людство час від часу забуває, що воно не господар
навколишнього світу, а лише гість, природа нагадує про це страшними пожежами й
повенями. Нагадує, що людина, яка повинна бути охоронцем, часто стає причиною
знищення лісів, забруднення річок та морів, зникнення цілих видів тварин і
рослин.
Розвивати екологічну
свідомість потрібно з
самого дитинства, з дошкільного віку, коли у дитини починають формуватися
загальні уявлення про світ. У який спосіб це краще зробити? Які форми та методи
допоможуть ефективно розвинути екологічне мислення у дошкільника? Відповіді на
ці питання знає Юлія
Комаринська,вчителька хімії та біології.
Тема екологічної свідомості є найактуальнішою на тлі
всіх екологічних катастроф, які відбуваються наразі (пожежі в Австралії,
танення льодовиків, поява незліченної кількості сміттєзвалищ (і як наслідок –
проблема з утилізацією сміття). Для того, щоб підготувати дітей до великого
обсягу інформації у старших класах, потрібно вже на рівні дитячого садочка
формувати екологічне мислення.
ЗАВДАННЯ
ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ
Екологічне виховання дитини – це досить глобальний проєкт, у якому потрібно
чітко визначити цілі.
·
Направляти
активну діяльність дошкільника на усвідомлене збереження природи (дитина
повинна самостійно усвідомлювати, що необхідно для цього робити);
·
розвивати
пізнавальний інтерес до світу природи;
·
виховувати
екологічну свідомість, моральне ставлення до світу;
·
формувати у дітей
екологічні знання, культуру і ставлення до природи.
РОБОТА З
БАТЬКАМИ
Через виховання дитини можна вплинути на її батьків,
залучити їх до спільної роботи в опановуванні тих чи тих знань.
На чому варто зробити акцент:
·
ознайомлення батьків
з роботою ДНЗ (конференції, відкриті заняття, відеофільми, експозиції);
·
організація
заходів із залученням батьків (можливо, використання їхнього професійного
досвіду);
·
ознайомлення
батьків з результатами навчання (інформація на стендах, відкриті заняття);
·
туристичний похід
на природу, змагання.
РОЗВИВАЛЬНЕ
СЕРЕДОВИЩЕ
Розвитку екологічної свідомості насамперед допомагає розвивальне
середовище. Майже кожен дитячий садок має свій «живий куточок» з
черепашкою, папугою, кроликом, морською свинкою тощо. Це чудово, адже діти
можуть бачити різноманіття тваринного і рослинного світу. Наприклад, якщо є
акваріум, дошкільники розуміють: у ньому має бути чиста вода, рибок потрібно
годувати тощо.
Види розвивального середовища:
·
зимовий сад;
·
куточки
(колекції, експерименти);
·
ділянка з
рослинами;
·
живий куточок;
·
навчальні
посібники.
ПРИНЦИПИ
ПОБУДОВИ РОБОТИ
Вихователі повинні сформувати власну стратегію
розвитку екологічної свідомості й застосовувати у різноманітних заходах.
1.Регіональний компонент (природа
рідного краю). Він допоможе виховати патріотичні почуття до рідного
регіону.
2.Принцип науковості й доступності понять («уявлення
- поняття - знання»). На основі дитячих уявлень про якусь річ чи явище
формується певне поняття – і в результаті легко отримати чіткі усталені знання.
3.Принцип «Спіралі». Увага малечі – дуже
короткочасна, тому необхідно постійно повторювати одне й теж саме, але щоразу з
додаванням більш розширеної інформації. У такий спосіб розвиваються увага та
пам'ять.
ФОРМИ Й
МЕТОДИ РОБОТИ
Основними є: Виставки
– Заняття – Практична діяльність у природі (коли дитина щось робить самостійно)
– Природоохоронні акції – Розвивальні дидактичні ігри – Принцип «спіралі» –
Міждисциплінарність.
Екскурсії
Екскурсії
Екологічна екскурсія краще ознайомить дитину з навколишнім
світом. Необхідно, щоб дошкільник розумів: він прийшов до природи як
гість, а не як господар.
Важливі правила екологічної екскурсії:
·
1 заповідь:
дотримання тиші.
·
2 заповідь:
терпіння (уміння тривалий час спостерігати за рослиною, твариною).
·
3 заповідь:
уважність (вчимося знаходити взаємозв'язки в природі, перевіряти народні
прикмети, прогнозувати наслідки поведінки людей).
Екологічні казки
Цікавою і не менше корисною формою роботи є екологічні
казки – вони допомагають дитині зрозуміти, що вона є частиною природи. Зокрема,
досить популярними є сюжети про тварин. Таку казку можна
створювати самостійно чи використовувати готові історії (наприклад, «Кролик
Пітер», «Ведмедик Паддінгтон» тощо). Завдяки казкам формується
усвідомлення, що тварин потрібно любити і захищати.
Природоохоронні акції
До таких акцій доцільно залучати батьків.
·
«Щоб дерева були
великими»(посадка дерев восени)
·
«День квітів»
(створення квіткових клумб)
·
«Лісова аптека»
(збір лікарських трав)
·
«Пташина їдальня»
(виготовлення годівниць і підгодівля птахів в зимовий час)
·
«Чистий ранок»
(прибирання території)
·
«Щоб довше жили
книжки» (догляд і оновлення) тощо.
·
«Щоб дерева були
великими»(посадка дерев восени)
·
«День квітів»
(створення квіткових клумб)
·
«Лісова аптека»
(збір лікарських трав)
·
«Пташина їдальня»
(виготовлення годівниць і підгодівля птахів в зимовий час)
·
«Чистий ранок»
(прибирання території)
·
«Щоб довше жили
книжки» (догляд і оновлення) тощо.
Реклама – створення природного бренду
Корисною вправою буде запропонувати дитині зробити рекламу
якогось природного об’єкта. Це може бути рослина чи тварина. Дитина
визначає основні характеристики обраного об’єкта і на цьому будує свою
«рекламну кампанію».
Експерименти й досвіди
Не менш важливими у процесі формування екологічної
свідомості є постійні експерименти й досліди. Адже малеча – це юні
природодослідники, для яких світ лише починає розкривати свої секрети.
Екологічні ігри
Екологічні ігри допоможуть дитині у розважальній
формі вивчити й запам’ятати необхідну інформацію.
Наприклад:
·
Гра «Харчовий
ланцюжок озера (моря, лісу)»,
·
Гра «З чим не
можна ходити в ліс?».
Комментариев нет:
Отправить комментарий