понедельник, 1 июня 2020 г.

Як сформувати екологічну свідомість дошкільника: легкі та корисні поради.

Через виховання дитини можна вплинути на її батьків, залучити їх до спільної роботи в опановуванні тих чи тих знань.  
Л
юдина є невіддільною частиною природи, якій вона зобов’язана насамперед своїм життям. І хоча людство час від часу забуває, що воно не господар навколишнього світу, а лише гість, природа нагадує про це страшними пожежами й повенями. Нагадує, що людина, яка повинна бути охоронцем, часто стає причиною знищення лісів, забруднення річок та морів, зникнення цілих видів тварин і рослин.

Розвивати екологічну свідомість потрібно з самого дитинства, з дошкільного віку, коли у дитини починають формуватися загальні уявлення про світ. У який спосіб це краще зробити? Які форми та методи допоможуть ефективно розвинути екологічне мислення у дошкільника? Відповіді на ці питання знає Юлія Комаринська,вчителька хімії та біології.   
Тема екологічної свідомості є найактуальнішою на тлі всіх екологічних катастроф, які відбуваються наразі (пожежі в Австралії, танення льодовиків, поява незліченної кількості сміттєзвалищ (і як наслідок – проблема з утилізацією сміття). Для того, щоб підготувати дітей до великого обсягу інформації у старших класах, потрібно вже на рівні дитячого садочка формувати екологічне мислення.
ЗАВДАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ
Екологічне виховання дитини – це досить глобальний проєкт, у якому потрібно чітко визначити цілі.
·         Направляти активну діяльність дошкільника на усвідомлене збереження природи (дитина повинна самостійно усвідомлювати, що необхідно для цього робити);
·         розвивати пізнавальний інтерес до світу природи;
·         виховувати екологічну свідомість, моральне ставлення до світу;
·         формувати у дітей екологічні знання, культуру і ставлення до природи.
РОБОТА З БАТЬКАМИ
Через виховання дитини можна вплинути на її батьків, залучити їх до спільної роботи в опановуванні тих чи тих знань.  
На чому варто зробити акцент:
·         ознайомлення батьків з роботою ДНЗ (конференції, відкриті заняття, відеофільми, експозиції);
·         організація заходів із залученням батьків (можливо, використання їхнього професійного досвіду);
·         ознайомлення батьків з результатами навчання (інформація на стендах, відкриті заняття);
·         туристичний похід на природу, змагання.
РОЗВИВАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ
Розвитку екологічної свідомості насамперед допомагає розвивальне середовище. Майже кожен дитячий садок має свій «живий куточок» з черепашкою, папугою, кроликом, морською свинкою тощо. Це чудово, адже діти можуть бачити різноманіття тваринного і рослинного світу. Наприклад, якщо є акваріум, дошкільники розуміють: у ньому має бути чиста вода, рибок потрібно годувати тощо.
Види розвивального середовища:
·         зимовий сад;
·         куточки (колекції, експерименти);
·         ділянка з рослинами;
·         живий куточок;
·         навчальні посібники.
ПРИНЦИПИ ПОБУДОВИ РОБОТИ
Вихователі повинні сформувати власну стратегію розвитку екологічної свідомості й застосовувати у різноманітних заходах.
1.Регіональний компонент (природа рідного краю). Він допоможе виховати патріотичні почуття до рідного регіону.
2.Принцип науковості й доступності понять («уявлення - поняття - знання»). На основі дитячих уявлень про якусь річ чи явище формується певне поняття – і в результаті легко отримати чіткі усталені знання.
3.Принцип «Спіралі». Увага малечі – дуже короткочасна, тому необхідно постійно повторювати одне й теж саме, але щоразу з додаванням більш розширеної інформації. У такий спосіб розвиваються увага та пам'ять.
ФОРМИ Й МЕТОДИ РОБОТИ
Основними є: Виставки – Заняття – Практична діяльність у природі (коли дитина щось робить самостійно) – Природоохоронні акції – Розвивальні дидактичні ігри – Принцип «спіралі» – Міждисциплінарність.
Екскурсії
Екскурсії
Екологічна екскурсія краще ознайомить дитину з навколишнім світом. Необхідно, щоб дошкільник  розумів: він прийшов до природи як гість, а не як господар.
Важливі правила екологічної екскурсії:
·         1 заповідь: дотримання тиші.
·         2 заповідь: терпіння (уміння тривалий час спостерігати за рослиною, твариною).
·         3 заповідь: уважність (вчимося знаходити взаємозв'язки в природі, перевіряти народні прикмети, прогнозувати наслідки поведінки людей).
Екологічні казки
Цікавою і не менше корисною формою роботи є екологічні казки – вони допомагають дитині зрозуміти, що вона є частиною природи. Зокрема, досить популярними є сюжети про тварин. Таку казку можна створювати самостійно чи використовувати готові історії (наприклад, «Кролик Пітер», «Ведмедик Паддінгтон» тощо). Завдяки казкам формується усвідомлення, що тварин потрібно любити і захищати.
Природоохоронні акції
До таких акцій доцільно залучати батьків.
·         «Щоб дерева були великими»(посадка дерев восени)
·         «День квітів» (створення квіткових клумб)
·         «Лісова аптека» (збір лікарських трав)
·         «Пташина їдальня» (виготовлення годівниць і підгодівля птахів в зимовий час)
·         «Чистий ранок» (прибирання території)
·         «Щоб довше жили книжки» (догляд і оновлення) тощо.
·         «Щоб дерева були великими»(посадка дерев восени)
·         «День квітів» (створення квіткових клумб)
·         «Лісова аптека» (збір лікарських трав)
·         «Пташина їдальня» (виготовлення годівниць і підгодівля птахів в зимовий час)
·         «Чистий ранок» (прибирання території)
·         «Щоб довше жили книжки» (догляд і оновлення) тощо.
Реклама – створення природного бренду
Корисною вправою буде запропонувати дитині зробити рекламу якогось природного об’єкта. Це може бути рослина чи тварина. Дитина визначає основні характеристики обраного об’єкта і на цьому будує свою «рекламну кампанію».
Експерименти й досвіди
Не менш важливими у процесі формування екологічної свідомості є постійні експерименти й досліди. Адже малеча – це юні природодослідники, для яких світ лише починає розкривати свої секрети.
Екологічні ігри
Екологічні ігри допоможуть дитині у розважальній формі вивчити й запам’ятати необхідну інформацію.  
Наприклад:
·         Гра «Харчовий ланцюжок озера (моря, лісу)»,

·         Гра «З чим не можна ходити в ліс?».

Комментариев нет:

Отправить комментарий